پایان نامه با عنوان :بررسی تطبیقی حقوق پناهندگان در اسلام و حقوق بین الملل

پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :مطالعه تطبیقی حقوق پناهندگان در اسلام و حقوق بین الملل

تکه ای از متن پایان نامه :

و نیز یک سلسله وظایف سیاسی را برعهده داشت.

پ) داوری،که طریقه ای برای حل اختلاف مرزی و حقوقی طرفین بود. در این مورد معمولا کشور ثالثی به عنوان داور انتخاب می گردید و داوری مفهوم سیاسی می پیدا نمود.

ت) مصونیت سفیران

3- پناهندگی در ایران

سنت اعطای پناهندگی و طرفداری بشردوستانه، در ایران قبل از اسلام نیز وجود داشت[1] و آن چیز که در سالیان اخیر در پذیرش آوارگان عراقی و افغانی در ایران صورت گرفت، برداشتی می باشد از ترکیب تعالیم ایرانی و اسلامی در طرفداری از قشرهای محروم وضعیت در عرصه بین المللی در حقیقت آن چیز که در تاریخ بعد از اسلام در مورد نهاد پناهندگی هست، بی شک آمیخته ای از این نهاد در تاریخ ایران قبل از اسلام و دستورها و سنن اسلامی می باشد.

 

ب: پناهندگی در آئین مسیح

با ظهور مسیحیت و پس از آن گرایش کنستانتین، امپراطور روم به این آئین از سال 313 میلادی، مسیحیت دین رسمی روم گشت. امپراطور که مسیحی متعصبی بود، کلیساها را به عنوان محل پناه به رسمیت شناخته و در فرمانی که به همین مناسبت صادر نمود، مقرر نمود که به تکریم حریم این امکنه، مامورین اجرای عدالت و متفذین حق ندارند مجرم یا کسی را که به کلیسا پناه برده می باشد، تعقیب نمایند[2].

در قرن هفدهم پناهنده شدن در کلیسا به عنوان یک اصل، چنان قوتی گرفت و مرسوم گردید که بنا به عقیده «جنتیلی» استاد حقوق دانشگاه آکسفورد- اگر فردی به کلیسا پناه می آورد، مصونیت می پیدا نمود و حتی کسانی که خود این فرد را به آن محل آورده بودند نیز دیگر حق سلب مصونیت وی را نداشتند[3].

مصونیت کلیساها کم کم با گذشت زمان و ظهور دولت های ملی در اروپا رو به زوال نهاد و انگیزه های پناهندگی اشکال پیچیده تری به خود گرفت و دیگر به عنوان ابزاری با صرف هدف حفاظت از افراد در مقابل انتقام، قلمداد نمی گردید.

ج: پناهندگی در آئین یهود

[1] – برای شناخت سنت اعطای پناهندگی در ایران قبل از اسلام می توان به داستان سیاوش در شاهنامه فردوسی استناد نمود در جای جای داستان سیاوش، فردوسی با معیار حب وطن، رفتارهای قهرمانان داستان را می سنجد و خوانده را به قضاوت می نشاند و رفتار ناجوانمردانه افراسیاب را با سیاوش که به وی پناهنده شده می باشد. در مقابل رفتار بزرگوارانه کاوس شاه در ارتباط با پناهندگی فرنگیس مادر کی خسرو قرار می دهد.

[2] – آقایی، بهمن، پیشین، ص36

[3] – صفایی، جواد، پیشین، ص6

 مطالعه تطبیقی حقوق پناهندگان در اسلام و حقوق بین الملل

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه