تقریبا همه کودکان از یک سالگی شروع به یادگیری مطالب مختلف می کنن. کودکان قبل اینکه بتونن کلمه ای به زبون بیارن، به روشای مختلف و از راه سؤال کردن با دنیا رابطه برقرار می کنن. هنگامی که کودک رشد می کنه، تقریبا هر دو دقیقه، سه سؤال می کنن. اگه در ازای کنجکاوی کودک بهش لبخند بزنین، صبورانه به سوال هاش جواب بدین و حتی با اون گفت وگو کنین، کودک یاد می گیره که چیجوری از تجربه، سعی و شکست به موفقیت برسه. آلبرت اینشتین می گه: «من هوش فوق العاده ای ندارم، فقط زیادی کنجکاو هستم.» با ما باشین تا درباره تقویت حس کنجکاوی خود بیشتر بدونین.

 

شکلای مختلف کنجکاوی

  • کنجکاویای مختلف به خاطر علاقه ما واسه درک نوآوریای جدید، مثل جست و جو در فیس بوک یا صفحات وب.
  • کنجکاوی همدلانه؛ به این معنی که سعی کنیم بقیه رو درک کنیم و از نگاه اونا دنیا رو ببینیم.
  • کنجکاوی عرفانی؛ سعی واسه درک بیشتر دنیای دور که باعث می شه کشف کنیم، بپرسیم و رابطه برقرار کنیم.

چیجوری حس کنجکاوی خود رو تقویت کنیم؟ آموزشی

کنجکاوی واسه حل مسائل به ما ایده می ده و کمک می کنه تا خلاقانه فکر کنیم. پروفسور جورج لوون استاین (George Loewenstein)، کنجکاوی رو به عنوان شکاف اطلاعاتی معرفی می کنه و می گه: «کنجکاوی شکاف بین چیزیه که ما میدونیم و چیزیه که دوست داریم بدونیم. کنجکاوی همون احساس تجربه چیزیه که نمی دونیم و به ما مسیرهای رسیدن به موفقیت رو الهام می کنه.

اینترنت و فناوریای دیجیتال اختلاف بین آرزوها و لذت بردن از اونا رو کاهش داده و فاصله بین سؤال و جوابا رو از بین برده؛ این فناوریا همیشه در حال پیشرفت هستن. تا زمانی که اهمیت سؤال کردن رو درک نکنیم، هیچ وقت شانس پیداکردن جوابای بیشتر رو نداریم. از گالیله تا اینشتین، پیکاسو تا استیو جابز، دنیای ما همیشه به وسیله کنجکاوترین افراد به نحوی شکل داده شده تا محل بهتری واسه زندگی باشه. جیمز کامرون (کارگردان و برنده ی جایزه ی اسکار) می گه: «کنجکاوی قدرتمندترین چیزیه که شما دارین.»

اگه بتونین دقت خود رو زیاد کنین و به چیزایی که معمولا کسی بهش دقت نمی کنه، توجه کنین، واقعا عالیه. توجه بهش چه بقیه نمی بینن، می تونه نتایج شگفت انگیزی داشته باشه. با انجام تمرینات زیر می تونین حس کنجکاوی رو در خود پرورش بدین:

تقویت حس کنجکاوی

۱. با دقت به چیزای مختلف نگاه کنین

چیجوری حس کنجکاوی خود رو تقویت کنیم؟ آموزشی

۱. حدود ۱۵ دقیقه در جایی که مردم منتظرند یا در صف وایس تاده ان، بمونین. اینجا می تونه یک کافی شاپ، ایستگاه اتوبوس، پارک یا فرودگاه باشه. به هر اون چیزی که اونجا می ببینن (از زمان، جای، افراد و اتفاقاتی که میفته) توجه کنین.

۲. از کارایی که مردم انجام میدن و تصور می کنن کسی اونا رو نمی بینه، فهرستی تهیه کنین. مثلا، رابطه بین یک کودک با والدینش می تونه نمونه خوبی باشه.

۳. به سؤالات زیر جواب بدین:

  • چه رفتارهایی رو مشاهده کردین؟ (جدا از اینکه رفتارهای فیزیکی، رفتارهای احساسی رو هم بنویسین.)
  • چه الگوهایی توجه شما رو جلب کرد؟
  • چیجوری شرایط و محیط رفتار افراد رو تغییر می ده؟
  • یک جمله درباره مهم ترین دیدگاه تون بنویسین.

۲. به ناامیدیا توجه کنین

۱. یک صفحه جدید از دفتر یادداشت یا بخش یادداشت گوشی خود انتخاب کنین و روی اون بنویسین: «ناامیدیا». هر بار که در کاری دچار ناامیدی شدید، به این صفحه نگاه کنین.

۲. فهرستی از مواردی که مردم واسه انجام اون سعی می کنن، تهیه کنین. این موارد می تونه شامل حمل کیف خرید، بازکردن شیشه، بازکردن گره ی هندزفری یا سعی واسه حرکت در راه جهتای راهنما در بیمارستان یا مغازه باشه.

۳. از خودتون بپرسید:

  • چه نوع ناامیدی رو مشاهده کردین؟
  • اگه می تونستید یکی از این مشکلات رو حل کنین، کدوم یک رو انتخاب می کردین و به چه دلیل؟

۴. کمه کم یک برنامه اجرایی واسه حل این مشکل بنویسین:

  • ناامیدی؛
  • مشکل؛
  • راه حل.

۳. از خودتون بپرسید که چه جوری می تونین این مشکل رو برطرف کنین

چیجوری حس کنجکاوی خود رو تقویت کنیم؟ آموزشی

واسه خودتون توضیح بدین که استفاده از راه حل شما، چه تغییری در زندگی مردم ایجاد می کنن. مشکل کجاست و چیجوری میشه اونو برطرف کرد؟ حل مشکلات بزرگ تر جامعه که راه حلای خلاقانه رو می خواد، واسه شما یک فرصت عالیه.

  • یکی از بزرگ ترین مشکلاتی رو که دوست دارین حل کنین بنویسین.
  • حال توضیح بدین که بقیه چیجوری سعی کردن تا اونو حل کنن.
  • در مرحله بعد، راه حل خلاقانه تر خود رو با جزئیات بنویسین.

اگه شخصی رو می شناسین که می تونه در اجرایی کردن راه حل تون به شما کمک کنه، راه حل خود رو با اون درمیان بذارین

  • مشکل چیه؟
  • راه حل چیه؟
  • چه فرقی بین راه حل شما و چیزی که قبلا انجام شده، هست؟
  • دلایل موفقیت آمیزی راه حل تون چیه؟ بزرگ ترین مانع واسه عملی شدن این ایده چیه؟
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چیجوری حافظه قوی داشته باشیم؟ 

۴. از خود بپرسید، چه می شد اگه…

همه فناوریایی که این روزها می بینیم (مثل آیفون iphon) از سوال «چه می شد اگه» متولد شدن. مثلا، چه می شد اگه از شر صفحه کلید خلاص می شدیم؟ به اجناس و خدماتی که هر روز از اونا استفاده می کنین نگاه کنین و درباره هرکدام از اونا با سوال «چه می شد اگه» فکر کنین.

  • از خودتون سؤال کنین و به سؤالات بوجود اومده تو ذهن تون جواب بدین. چه می شد اگه هرکدام از این فناوریا، بزرگ تر، کوچیک تر، سریع تر، قوی تر، پایدارتر یا دارای خیلی ویژگیای دیگر بودن.
  • بهترین ایده های خود رو ثبت کنین.
  • از خودتون بپرسید.
  • چه مشکلاتی رو با ایجاد تغییرات برطرف کردین؟
  • چه جوری با استفاده از اون تغییرات تونستن واسه محصول، خدمات یا شرکت ارزش بسازن؟

۵. ایده های خود رو تقسیم بندی کنین

مبتکران بیشتر به جداکردن قطعات وسایل مختلف از هم، علاقه دارن. این کار رو میشه در مورد تجربیات مختلف هم انجام داد. یکی از تجربیات تون رو درنظر بگیرین و اونو به بخشای مختلف جدا سازی کنین. مثلا، رفتن به دندان پزشکی رو درنظر بگیرین.

۱. واسه هر مرحله از این تجربه یک جدول رسم کنین.

۲. از لحظه ورود، انتظار، رابطه با افراد، روند درمان، پرداخت و مراقبتای پس از اون مطالبی بنویسین.

۳. بررسی کنین کدوم قسمت این تجربه خوب بود و کدوم بخش اون واسه تون غیرمنتظره بود.

۴. از مواردی که شما رو به هدف تون نمی رساند، فهرستی تهیه کنین.

۵. از خودتون بپرسید:

  • کدوم بخش از محصول یا تجربه ناامیدکننده بود؟
  • مهم ترین تغییری که می تونین واسه بهبود اون بسازین، چیه؟
  • به چه دلیل این موضوع رو انتخاب کردین؟
  • واسه رسیدن به هدف تون چی رو باید یاد بگیرین یا انجام بدین؟

۶. از خودتون بپرسید که به چه دلیل باید از این روش استفاده کنین

زمانی رو به مشاهده و بررسی کسب و کارای آنلاین یا آفلاین اختصاص بدین. طوری رفتار کنین که انگار واسه اولین بار یک نرم افزار، سایت یا یک مغازه رو می ببینن. هدف از اینجور کار اینه که به هر چیزی با دید تازه ای نگاه کنین.

۱. از ویژگیای خاص هر تجربه یادداشت وردارین. سوالایی رو مطرح کنین که با این تجربه انتخابی تون برابری داشته باشن.

۲. از خودتون بپرسید:

  • به چه دلیل این مغازه اینجا قرار گرفته؟
  • به چه دلیل اینجا زمین بازی یا رستوران هست؟
  • طراحی این اتاق به چه منظوری انجام شده؟
  • به چه دلیل سالن مغازه در آخر قرار داره؟

۳. بعضی از جوابا مشخص هستن، اما یه سریای دیگه ممکنه شما رو غافل گیر کنه.

۷. از خودتون بپرسید به چه دلیل ایده ی شما موفق میشه؟

چیجوری حس کنجکاوی خود رو تقویت کنیم؟ آموزشی

یک ایده، خدمات یا محصولی رو انتخاب کنین. فرقی نداره که اونو از کجا پیدا می کنین؛ بهتره چیزی باشه که تا الان از اون استفاده نکردین یا بهش توجهی نداشتین.

  • فهرستی رو از دلایل باور به موفقیت این ایده تهیه کنین.
  • به فهرست خود نگاه کنین. با چه منطقی این دلایل رو انتخاب کردین؟
  • از این موضوع چی یاد می گیرین و چی رو می تونین روی نوآوری تون اعمال کنین؟

۸. از خودتون بپرسید به چه دلیل بقیه موفق شدن؟

به ایدهایی که تازگیا موفق شدن توجه کنین؛ به ویژه اونایی که موفقیت غیرمنتظره ای داشتن. مثلا دو تا از کتابای پرفروش رو به خاطر بیارین. کتاب «باغ مخفی» اثر یوهانا بسفورد و کتاب «جادوی تغییر زندگی با نظم» اثر ماری کوندو دو کتابی هستن که در زمان خود با فروش غیرمنتظره ای در سطح جهانی روبه رو شدن.

۱. ایده ی مناسبی واسه توضیح موفقیت اونا و طرز تفکرشون انتخاب کنین. به گذشته اجناس موجود و اخبار مربوط به ایده ی داستان و خالق اون نگاه کنین.

۲. از خودتون بپرسید:

  • چه ویژگی در شما هست که باعث موفقیت ایده ی شما می شه؟
  • چه یه جور از تمایلای فرهنگی در اون زمان وجود داشت که این ایده به ذهن اون فرد رسید؟
  • این محصول چه بخشی از نیازای مردم رو تأمین کرد؟
  • به چه دلیل شخص دیگری این کار رو انجام نداد؟

۳. راه شما واسه بیرون اومدن از اون شرایط چی بود؟

۴. چه جوری می تونین از شرایط و جریان فرهنگی موجود واسه پیش بینی آینده استفاده کنین؟

۵. این موضوع به ایده های خلاقانه که توانایی اجرایی شدن داره، کمک می کنه؟



دسته‌ها: آموزشی