دسته‌بندی نشده    مقدمه بانک ها موسساتی هستند که از محل سپرده های مردم می توانند سرمایه های لازم را در اختیار صاحبان واحدهای صنعتی، کشاورزی و بازرگانی و اشخاص قرار دهند. تکامل بانکداری به زمانی که نوشتن به وجود آمد برمی گردد و اکنون به عنوان یک موسسه مالی که به بانکداری و ارائه خدمات فاینانس می پردازد همچنان رو به تکامل است. در حال حاضر عموماً واژه بانک به موسسه ای گفته می شود که مجوز بانکداری داشته باشد. مجوز بانکداری توسط دستگاه های نظارت مالی اعطا می شود و حق ارائه اغلب خدمات مهم بانکی از قبیل پذیرش سپرده ها و دادن وام را می دهد. موسسه های مالی دیگری هم وجود دارند که تعریف حقوقی بانک را ندارند و در اصطلاح موسسه اعتباری غیر بانکی نامیده می شوند. بانک ها زیرمجموعه ای از صنعت خدمات مالی هستند. به طور معمول سود بانک ها از طریق کارمزد انجام خدمات مالی و نیز بهره ای که از راه سپردهای مشتریان به دست می آید حاصل می شو د. در ایران بانک ها به عنوان یک موسسه ی اقتصادی از طریق عقود متفاوت اسلامی با مشتریان مشارکت کرده، سود حاصل می کنندبانکداری اسلامی خدماتی که معمولاً به وسیله بانک ها ارائه می شوند اگرچه نوع خدمات ارائه شده به وسیله یک بانک به نوع بانک و کشور بستگی دارد، معمولاً بانک ها خدمات زیر را ارائه می دهند : دریافت مستقیم سپرده های اشخاص و افتتاح حساب جاری و حساب سپرده سرمایه گذاری اعطای وام به شرکت ها و اشخاص تسهیل مبادله پول از طریق انتقال تلفنی صدور کارت اعتباری، دستگاه خودپرداز و کارت بدهی بانکداری اینترنتی نگهداری از اشیای قیمتی، به ویژه در صندوق امانات انواع بانک بانک های مختلفی وجود دارد که شامل موارد زیر می شود: بانک مرکزی که معمولاً سیاست پولی یک کشور را کنترل می کند. اغلب این بانک مسئولیت کنترل تهیه پول و چاپ اسکناس را به عهده دارد. از میان آنها می توان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را نام برد. بانک تجاری که به طور سنتی به تامین منابع مالی تجارت می پردازد. اما در تعریف امروزی به بانک هایی گفته می شود که سرمایه شرکت ها را به جای وام به شکل سهام تامین می کنند. بانک تجاری بانک های تجاری با قبول انواع سپرده و اعطاء اعتبار نقش اساسی در فعالیت های اقتصادی هر کشور ایفا می کنند. بانک های تجاری به خصوص وظیفه دارند سرمایه جاری موسسات تولیدی و بازرگانی را تامین نمایند. این نوع بانک ها معمولاً به انجام دادن عملیات معمولی بانکی از قبیل قبول سپرده، نقل و انتقال پول در داخل، انجام معاملات ارزی، صدور ضمانت نامه، اعطای تسهیلات، افتتاح اعتبار در حساب جاری، تنزیل اسناد و اوراق تجاری «خرید دین» و خدمات متنوع دیگر می پردازند. بانک های تجاری از سرمایه گذاری های مستقیم در خرید و فروش کالا به منظور تجارت و از ایجاد انحصارات بزرگ منع گردیده اند. بانک تخصصی یا توسعه ای بانک توسعه ای به بانکی گفته می شود که علاوه بر وظایف اعتباری بانکی عهده دار وظایف توسعه ای نیز می باشد، که اصلی ترین وظیفه آنها تجهیز منابع مالی نسبتاً ارزان در میان مدت و بلند مدت برای اجرای طرح های اقتصادی است. بانک های توسعه ای یا تخصصی عامل انتقال دهنده سیاست های اقتصادی دولت به بخش های مربوطه بوده و با برنامه ریزیهای صحیح، منابع مالی جمع آوری شده را دربخش های مختلف اقتصادی توزیع می نمایند. بانک های تخصصی در ایران عبارتند از : بانک توسعه صادرات بانک کشاورزی بانک صنعت و معدن بانک مسکن مجوز بانکداری دارا بودن مجوز بانکداری برای یک موسسه مالی که می خواهد خدمات بانکی ارائه دهد ضروری است. بر اساس اغلب قوانین فعالیت های اصلی بانکی از قبیل گرفتن سپرده مردم تنها منحصر به دارندگان این مجوز می شود. با این وجود برخی ازخدمات بانکی به وسیله موسساتی ارائه می شود که مجوز بانکداری ندارند. از جمله می توان موسسسه ای را نام برد که غیر بانکی نامیده می شود. نارسائی سیستم حسابداری حاکم بر بانکها اگر به رویه های حسابداری در سیستم بانکی دقت کنیم نقائصی را در نحوه حسابداری عملیات بانکی می توان یافت که برخی از این نقائص بعلت ساختارهای حاکم بر سیستم بانکی و برخی بدلیل درک اشتباه در تدوین دستورالعملهای حسابداری می باشد که در حد بضاعتم به موضوع خواهم پرداخت لکن بسیار سپاسگزار می شوم که در صورت تمایل نظرات شما را هم در این زمینه داشته باشم -1 ساختار حاکم بر حسابداری بانکها به نحوی می باشد که بر اساس قانون می بایست رویه ها و استانداردهای حاکم بر حسابداری بانکی توسط شورای محترم پول و اعتبار تدوین گردد ( البته تا این تاریخ بنده نمی دانم بالاخره این شورا منحل شد یا نه ) در صورتیکه کنترل و تطبیق عملیات حسابداری با استانداردها در بانکهای دولتی توسط سازمان حسابرسی و در بانکهای خصوصی نیز توسط موسسات حسابرسی و منطبق با استانداردهای حسابداری مورد تاکید سازمان حسابرسی انجام می شود این مغایرت گاهاً موجب عدم تطابق رویه های حسابداری در بانکها با استانداردهای حسابداری می شود 2- هنوز به نظر می رسد سیستم حسابداری حاکم بر عملیات بانکی با تعاریف حقوقی موجود برای عملیات بانکی به تفاهم نرسیده است مثلاً علیرغم اینکه بانکها خود را وکیل سپرده گذاران می دانند اما وجوه دریافتی از موکلین خود را در ارتباط با سپرده های سرمایه گذاری در طبقه بدهیهای تراز منعکس می نمایند حال اینکه از نقطه نظر حسابداری اینگونه وجوه نمی تواند بدهی بانک تلقی و ثبت گردد 3- در پرداخت تسهیلاتی همچون مضاربه بانکها کالای خریداری شده موضوع مضاربه را قبل از فروش چون متعلق به بانک است در دارائیهای خود گزارش می نمایند از سوئی همزمان شرکتها نیز این کالا را جزء موجودی کالا در دارائیهای خود ثبت می نمایند که قطعاً در ترازحسابداری کل کشور ابهام ایجاد می نماید. -4 عدم شناسائی و ثبت دارائیها ( به طور مشخص تسهیلات ) برمبنای زمانهای سررسید منجر به عدم شفافیت و عدم شناسائی دقیق درآمدهای مشاع می گردد که این نیز یکی از مشکلات حسابداری بانکها می باشد نسبتهای مالی دربانکها در مباحث حسابداری مدیریت و مدیریت مالی نسبتهای مالی متداولی وجود دارد از جمله نسبتهای نقدینگی ، نسبتهای فعالیت ؛ اهرمی ؛ سودآوری و ارزش بازار و در هر کدام از این عناوین کلی نسبتهای مربوطه ذکر شده است لکن در سیستم بانکی بعلت فرآیندهای خاص موجود در این صنعت ، نسبتهای مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل صورتهای مالی بانکها نیز خاص می باشد طبقه بندی که می توان برای نسبتهای مالی در بانکها قائل بود را می توان به شرح ذیل عنوان نمود. نسبتهای مالی الزام آور برای سیستم بانکی نسبتهای مالی استاندارد صنعت بانکی نسبتهای مالی الزام آور ، نسبتهائی هستند که بانکها ملزم و مقید به رعایت حد اعلام شده در آن نسبت می باشند معمولاً اینگونه نسبتها توسط مراجع داخلی یا بین المللی ناظر بر امور بانکی تدوین می شود ( کمیته بال یا بانک مرکزی ) مانند نسبت کفایت سرمایه یا نسبت اموال غیرمنقول به سرمایه و ...... که برخی را گفته ام و برخی را بعداً خواهم گفت. نسبتهای مالی استاندارد صنعت بانکداری نیز جهت دستیابی به نقاط بهبود مورد استفاده قرار می گیرد از معروفترین نسبتهای ارائه شده در این خصوص می توان به نسبتهای CAMELS اشاره نمود که حدود 48 نسبت استاندارد بانکی در حوزه های مختلفی همچون نقدینگی ، ارزش دارائیها ، مدیریت ، درآمدی ، سرمایه و حساسیت به ریسک بازار را ارائه نموده است سیستم خزانه داری در بانکها امکان تعریف کدینگ بانکها ، صندوق ها ، طرف های تجاری به صورت نامحدود INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان تعریف کد حسابداری موجودی بانک ، اسناد در جریان وصول ( تجاری / غیر تجاری ) ، اسناد پرداختنی تجاری INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET ( کوتاه مدت / بلند مدت ) اسناد پرداختنی غیر تجاری ( کوتاه مدت / بلند مدت ) بابت ایجاد ارتباط بین سیستم خزانه داری و مالی جهت صدور اتوماتیک سند حسابداری INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان تعریف کد حسابداری موجودی نقد اسناد دریافتنی نزد صندوق ( تجاری / غیر تجاری ) برای کلیه صندوق ها جهت صدور اتوماتیک سند حسابداری INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان تعریف موجودی اول دوره نقد بانک و صندوق INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان تعریف دسته چک و تعیین فرمت چاپی آن جهت چاپ اتوماتیک ( چاپ چک ) INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان تعریف اول دوره اسناد پرداختنی و اسناد در جریان وصول بانک INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان تعریف اول دوره اسناد نزد صندوق INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET انجام کلیه مراحل دریافت و پرداخت شامل دریافت چک ( روز / مدت دار ) / دریافت نقد پرداخت چک روز یا اسناد پرداختنی مدت دار / پرداخت نقد خرج کردن چکهای دریافتنی از طرف های تجاری INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان تعریف انواع چکهای دریافتنی ، پرداختنی مانند چک معمولی ، چک پول ، سلف ، چک تهران ، چک شهرستان و . . . جهت کنترل و ردیابی INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان کنترل کلیه عملیات اسناد دریافتنی شامل : به حساب گذاشتن اسناد دریافتنی ( در جریان وصول ) ، چکهای وصولی ، چکهای برگشتی ، استرداد چکهای در جریان وصول و ارجاع چکهای خرج شده INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان کنترل کلیه عملیات اسناد پرداختنی شامل : اسناد پرداختنی نقد شده ، اسناد پرداختنی باطل شده INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان انتقال وجوه نقد ، بانک به بانک ، بانک به صندوق ، صندوق به بانک و صندوق به صندوق INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان دریافت جزئیات دریافت و یا پرداخت چک در هنگام ورود اطلاعات چک جهت صدور سند حسابداری ( چک دریافتی بایک شماره خاص ممکن است برای چندین منظور دریافت و یا پرداخت شده باشد INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان فراخوانی دیسکت صورتحساب بانک و اخذ گزارش مغایرت بانکی INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان راس گیری چکهای دریافتنی و پرداختنی INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET گزارش نقدینگی بانک شامل : گردش کلی نقدی ، گردش کلی تعهدی ، گردش کلی جامع ، گردش کلی جامع به ریز ، ریز وارده بانک و ریز صادره بانک INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET گزارش صندوق شامل : گزارش کلی صندوق ، ریز وارده صندوق ، ریز صادره صندوق ، ریز صادره چک ، ریز اسناد نزد صندوق به تفکیک صندوق ها INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET گزارش اسناد در جریان وصول (اسناد پرداختنی که به حساب گذاشته شده اند) INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET گزارش چکهای برگشتی INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET گزارش هشدار اسناد پرداختنی ( هشدار اتوماتیک سیستم جهت اسناد پرداختنی تعهدی ) INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET گزارش پیگیری چک ( ردیابی و امکان پیگیری چکهای دریافتنی یا پرداختنی INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET گزارش اسناد پرداختنی ابطال شده INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET گزارش کاردکس بانک INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET گزارش کاردکس صندوق INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET اعمال شرایط مختلف و متغیرهای دلخواه برروی کلیه گزارشات INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان جستجو بر اساس تمامی فیلدهای اطلاعاتی موجود در سیستم INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان استفاده از گزارش ساز مدیران سیستم جهت اخذ گزارشات مدیریتی دلخواه INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان صدور سند حسابداری مربوط به عملیات خزانه داری در سیستم مالی به صورت اتوماتیک INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان خروجی Excelاز تمامی گزارشات INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان دریافت وچاپ انواع نمودارهای آماری INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET زیر سیستم اسناد انتظامی INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان تعریف کدینگ اسناد انتظامی ( گروهبندی اسناد انتظامی ) INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان تعریف کد حسابداری اسناد انتظامی در کلیه سطوح حساب INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان تعریف اول دوره اسناد انتظامی پرداختنی ( ما نزد دیگران ) INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان تعریف اول دوره اسناد انتظامی دریافتنی ( دیگران نزد ما ) INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان دریافت اسناد انتظامی اعم از چک ، سفته و . . . و قراردادن آنها در صندوق مربوطه INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان پرداخت اسناد انتظامی اعم از چک ، سفته و . . . INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان عملیاتی کردن اسناد انتظامی دریافتنی دیگران نزد ما ( تبدیل اسناد انتظامی دریافتنی به اسناد دریافتنی INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان عودت اسناد انتظامی دریافتنی ( دیگران نزد ما ) INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان عملیاتی کردن اسناد انتظامی پرداختنی ( ما نزد دیگران ) INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان استرداد اسناد انتظامی پرداختنی ( ما نزد دیگران ) INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان اخذ گزارش از اول دوره اسناد انتظامی ( مانزد دیگران ، دیگران نزد ما ) INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان اخذ گزارش اسناد انتظامی پرداختنی ( ما نزد دیگران به تفکیک گروه اسناد انتظامی پرداختنی INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان اخذ گزارش اسناد انتظامی دریافتنی ( دیگران نزد ما ) به تفکیک گروه اسناد انتظامی دریافتنی INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان صدور سند حسابداری مربوط به عملیات اسناد انتظامی به صورت اتوماتیک INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان اخذ گزارش اسناد انتظامی پرداختنی عملیاتی شده ( ما نزد دیگران ) INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان اخذ گزارش اسناد انتظامی دریافتنی عملیاتی شده ( دیگران نزد ما ) INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان ردیابی و پیگیری اسناد انتظامی عملیاتی شده INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان ردیابی و پیگیری اسناد انتظامی عملیاتی شده INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET از تمامی اطلاعات گزارشات امکان خروجیExcel INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان اخذ گزارشات دلخواه مدیریتی توسط گزارش ساز مدیران سیستم INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان دریافت و چاپ انواع نمودارهای آماری INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET زیر سیستم تنخواه گردان INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان تعریف کدینگ تنخواه گردان به صورت نامحدود INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان تعریف سقف اعتبار ریالی تنخواه گردان ها و کنترل سقف اعتبار به صورت اتوماتیک توسط سیستم INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان تعریف سقف اعتبار ارزی تنخواه گردان ها و کنترل سقف اعتبار به صورت اتوماتیک توسط سیستم INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان تعریف اول دوره موجودی تنخواه گردان INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان شارژ تنخواه گردان به دو روش دریافت نقد یا دریافت چک INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان ثبت هزینه های تنخواه گردان INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان مشاهده مانده تنخواه در هنگام ثبت هزینه های تنخواه گردان INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان ارتباط با سیستم مالی و درج اتوماتیک سند حسابداری تنخواه گردان INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان تسویه تنخواه گردان در پایان سال مالی یا سایر موارد INCLUDEPICTURE "http://www.pms-co.com/images/bullet3.jpg" \* MERGEFORMATINET امکان اخذ گزارشات مربوط به هزینه های تنخواه گردان بر اساس تمامی پارامترها و متغیر های ورودی تجزیه و تحلیل صورتهای مالی بانکها قبل از پرداختن به روشهای تجزیه و تحلیل در بانکها باید بدانیم اصولاً تجزیه و تحلیل صورتهای مالی چه اهمیتی دارد و سپس روشهای موجود برای تحلیل صورتهای مالی بانکها را بررسی می نمائیم برای درک اهمیت و لزوم تجزیه و تحلیل صورتهای مالی بانکها باید اهداف بانکها را بشناسیم و بعد از آن متوجه خواهیم شد تحلیل صورتهای مالی بانکها ابزاری موثر جهت ارزیابی اهداف بانکها می باشد می توان اهداف بانکها را به 4 گروه اصلی طبقه بندی نمود این اهداف عبارتند از : افزایش و بهبود مستمردر ارزش افزوده منابع اعم از منابع انسانی ، منابع فیزیکی و منابع مالی ارتقاء سهم بازار در کلیه زمینه ها بسط و گسترش خدمات نوین بانکی جلب رضایت مشتریان و صاحبان سهام با توجه به اهداف ذکر شده ، همانطور که گفته شد یکی از ابزارهای موثر جهت سنجش و ارزیابی میزان دستیابی به اهداف بانکها ، تجزیه و تحلیل صورتهای مالی بانک می باشد روشهای مختلف و متعددی برای تجزیه و تحلیل صورتهای مالی وجود دارد که اهم آنها در 3 گروه عمده به شرح ذیل طبقه بندی می گردند. روش افقی (روند) روش عمودی (داخلی) روش استفاده از نسبتهای مالی در روش افقی شیوه تحلیل بدین صورت است که اقلام موجود در هر یک از صورتهای مالی مورد بررسی قرار گرفته و درصد تغییرات و رشد آن نسبت به دوره های قبلی مورد سنجش قرار می گیرد مثلاً در سود و زیان ،مانده درآمد عملیاتی را در دوره جاری با مانده مانده آن در دوره های گذشته مقایسه می نمایند و ضمن تحلیل از موقعیت کنونی نسبت به موقعیت قبلی ،امکان پیش بینی برای آینده نیز بر اساس اطلاعات قبلی ممکن خواهد بود برای موثر بودن این روش بهتر است دوره های انتخاب شده برای مدت 5 سال گذشته بررسی شود. با توجه به روش مزبور می توان هر یک از اقلام در هر یک از صورتهای مالی را مورد کنکاش قرار داد. به عبارت دیگردر این روش بررسی روند حسابها طی دو یا چند دوره مختلف میباشد . تجزیه وتحلیل افقی از طریق محاسبه درصد تغییر و یا درصورتی که دوره بررسی بیش از دودوره باشد ،از طریق محاسبه شاخص بدست میآید .هر چه تعداد دوره بیشتر باشد نتیجه بهتری عاید میشوددر روش عمودی ، شیوه تحلیل بدین ترتیب است که در هر یک از صورتهای مالی یکی از اقلام مهم یا عمده را انتخاب و نسبت سایر اقلام را به آن می سنجند بطور مثال در سود و زیان ، مانده سود ناویژه (سود عملیاتی) به عنوان مبنا در نظر گرفته شده و سایر اقلام سود و زیان بر اساس آن سنجیده می شوند .اینکه کدام قلم را بعنوان عدد مبنا در نظر بگیریم به نوع فعالیت موسسه و شرکتی که تحلیل در رابطه با آن صورت می پذیرد بستگی زیادی دارد. اما بطور کلی در ترازنامه معمولاً جمع دارائیها به عنوان مبنا لحاظ می شود و سایر اقلام ترازنامه بر اساس آن سنجیده می شود در سود و زیان نیز معمولاً مبنا را سرفصل "فروش" قرار می دهند.بین صورت سود و زیان و ترازنامه روابطی وجود دارد که تجزیه و تحلیل های افقی و عمودی به دلیل تاکید بریک حساب یا مجموعه ای از اقلام در یک صورت مالی ،آن را نشان نمی دهند . تجزیه و تحلیلی که این روابط را نشان میدهد تجزیه و تحلیل نسبتها نام دارد در روش استفاده از نسبتهای مالی ، شیوه کار بدین ترتیب است که اجزاء صورتهای مالی نسبت به یکدیگر مورد بررسی قرار می گیرند به نحوی که مثلاً مانده دارائیها از ترازنامه با سود خالص ،تشکیل نسبتی را می دهند در این روش ما خود می توانیم نسبتهای منطقی را با توجه به اقلام موجود در صورتهای مالی ایجاد نمائیم تجزیه و تحلیلی که این روابط را نشان میدهد تجزیه و تحلیل نسبتها نام دارد . با توجه به تنوع اقلام صورتهای مالی نسبتهای بیشماری را میتوان محاسبه نمود ولی تجربه نشان داده است که بعضی نسبتها معنی دار تر میباشند . نسبتهای رایج مانند نقدینگی ؛ فعالیت ؛ اهرمی ؛ سودآوری و ارزش بازار می باشند جدول مقایسه ای بانکها جدول زیر مربوط به متوسط سهم هر بانک از عناوین ذکر شده از مانده کل سیستم بانکی طی سالهای 82 لغایت 86 می باشد ( شایان ذکر است برخی بانکها که عمر کمتر از 5 سال دارند سهمشان در بازه زمانی ایجاد تا پایان سال 1386 ذکر شده است) منبع این اطلاعات بر اساس آخرین آمار منتشره در نوزدهمین همایش بانکداری اسلامی ارائه شده است . نام بانک سهم از کل مطالبات سیستم بانکی سهم از کل تسهیلات سیستم بانکی   رفاه 3% 3% ملی 18% 20% سپه 10% 10% صادرات 22% 12% تجارت 6% 14% ملت 12% 17% پست بانک 0% 0% کشاورزی 11% 8% مسکن 4% 7% توسعه 1% 1% صنعت و معدن 6% 1% کارآفرین 1% 1% سامان 1% 1% پارسیان 5% 4% اقتصاد نوین 1% 1% پاسارگاد 0% 1% سرمایه 0% 0% جدول مقایسه ای بانکها جدول زیر مربوط به متوسط سهم هر بانک از عناوین ذکر شده از مانده کل سیستم بانکی طی سالهای 82 لغایت 86 می باشد ( شایان ذکر است برخی بانکها که عمر کمتر از 5 سال دارند سهمشان در بازه زمانی ایجاد تا پایان سال 1386 ذکر شده است) منبع این اطلاعات بر اساس آخرین آمار منتشره در نوزدهمین همایش بانکداری اسلامی ارائه شده است . نام بانک  نسبت مطالبات به تسهیلات سرانه تسهیلات به ازاء شعبه   رفاه 5% 28 ملی 6% 67 سپه 6% 67 صادرات 9% 41 تجارت 3% 74 ملت 5% 58 پست بانک 2% 3 کشاورزی 8% 46 مسکن 4% 77 توسعه 23% 184 صنعت و معدن 28% 456 کارآفرین 8% 232 سامان 11% 152 پارسیان 7% 465 اقتصاد نوین 2% 236 پاسارگاد 0% 145 سرمایه 0% 0 جدول مقایسه ای بانکها جدول زیر مربوط به متوسط سهم هر بانک از عناوین ذکر شده از مانده کل سیستم بانکی طی سالهای 82 لغایت 86 می باشد ( شایان ذکر است برخی بانکها که عمر کمتر از 5 سال دارند سهمشان در بازه زمانی ایجاد تا پایان سال 1386 ذکر شده است) منبع این اطلاعات بر اساس آخرین آمار منتشره در نوزدهمین همایش بانکداری اسلامی ارائه شده است . نام بانک سهم از کل سپرده های دیداری سهم از کل سپرده پس انداز سهم از کل سپرده مدت دار   رفاه 4% 5% 3% ملی 25% 20% 9% سپه 9% 10% 5% صادرات 19% 12% 39% تجارت 13% 14% 14% ملت 16% 17% 7% پست بانک 2% 0% 0% کشاورزی 7% 8% 5% مسکن 2% 7% 2% توسعه 1% 1% 0% صنعت و معدن 1% 1% 0% کارآفرین 0% 1% 4% سامان 0% 1% 3% پارسیان 1% 4% 3% اقتصاد نوین 0% 1% 1% پاسارگاد 0% 1% 3% سرمایه 0% 0% 5% چرخه عمل حسابداری بانک مراحل مختلف دوره عمل حسابداری ، از ابتدای دوره مالی شروع و در طی دوره تکمیل و سرانجام در پایان دوره مالی پایان می پذیرد . الف – جمع آوری اطلاعات و ثبت فعالیت های مالی ب- طبقه بندی اقلام ثبت شده ج- تهیه و تنظیم صورت های مالی د- تجزیه و تحلیل و تفسیر نتایج حاصله از گزارشهای مالی - مرحله اول : جمع آوری اطلاعات مالی در این مرحله ، اطلاعات مربوط به عملیات مالی موسسه که بر اساس داد وستد بین واحد های اقتصادی و تجاری اتفاق می افتد ، جمع آوری می شود . اطلاعات مالی از روی اسناد و مدارک مربوط به معاملات و عملیات مالی جمع آوری می گردد . اصطلاحا این اسناد و مدارک اولیه را اسناد و مدارک خرید و فروش ، دریافت ها و پرداخت ها است . مرحله دو م: تجزیه و تحلیل مالی بر اساس اطلاعات و اسناد و مدارک کثبته جمع آوری شده است صورت می گیرد .منظور ز تجزیه و تحلیل عملیات نحوه انعکاس در دفتر روزنامه است که چه حساب یل حساب هایی بدهکار و چه حساب یا حساب های بستانکار می شوند . مرحله سوم :ثبت معاملات و عملیات در دفتر روزنامه این مرحله به مرحله اطلاعات مصطلح است . زیرا عملیات مالی بعد از تجزیه و تحلیل در دفتر اولیه که همان دفتر روزنامه است ثبت می گردد. ثیت اطلاعات در دفتر روزنامه به دو دلیل صورت می گیرد : اولا الزامات قانونی ، با توجه به اینکه دفتر روزنامه از دفاتر قانونی پذیرفته شده در مراجع مربوط است ، باید عملیات در آن ثبت شود . مرحله چهارم : نقل اقلام از دفاتر روزنامه به دفتر کل : این مرحله به ورود اطلاعات ثانویه مصطلح است . زیرا کنترل عملیات و تهیه گزارش های مالی بر اساس اطلاعات مندرج در دفتر کل که حاوی اطلاعات ، گردش و مانده عملیات هر حساب به تفکیک است ، صورت می گیرد . بنابراین ، انتقال عملیات ثبت شده در دفتر روزنامه به دفتر کل نه تنها الزلمی است بلکه کنترل عملیات و تهیه صورت های مالی بر اساس اطلاعات مندرج در دفتر کل انجام می شود مرحله پنجم :تراز آزمایشی لازمه دستیابی به اطلاعات درست و صحیح داشتن ابزار و روش کنترل مناسب است . لذا در حسابداری از شیوه هی به نام تهیه تر از آزمایش استفاده می گردد تا حسابدار از صحت عملیات ثبت شده در دفت روزنامه و انتقال به دفتر کل اطمینان پیدا کند . به موجب اصل ثبت دو طرفه و توازن بین عملیات مالی در دفتر روزنامه و انتقال به دفتر کل ، بایستی جمع ستون بدهکار تمام حساب های دفتر کل با جمع ستون بستانکار حساب های دفتر مذکور ستون بدهکار تمام حساب های دفتر کل با جمع ستون بستانکار حساب های دفتر مذکور مساوی باشد ، به منظور اطمینان صحت ثبت و نقل عملیات و درستی مانده حساب ها فهرستی از مانده های نذکور تهیه می شود که این فهرست را تراز آزمایشی می نامند که به نام های موازنه امتحانی و خلاصه دفتر کل نیز معروف است . در این مرحله ، تراز آزمایشی که حاوی تتمه (مانده ) حساب های دفتری کل است و معمولا در پایان هر ماه تهیه می شود ، و دوهدف کلی زیر را تامین می نماید : اثبات تساوی اقلام بدهکار بستانکار فراهم آوردن اطلاعات لازم دربرای گزارش های مالی پایان دوره . مرحله ششم : اصلاح و تعدیل حساب های دفتر کل فراهم آوری اطلاعات مالی جهت تصمیم گیری ، بستگی به صحت و درستی اطلاعات برست ۀمده دارد . بنابراین ، حسابدار در دوره عمل حسابداری ، بایستیز با اصطلاحات و تعدیلات لازم که معمولا دوره مالی صورت می گیرد ، اطلاعات مالی مناسب تصمیم گیری را تدارک ببیند . ازآنجا که برخی ازمعاملات و عملیات مالی در طی یک دوره مالی انجام می شود فقط مربوط به دوره مذکور نیست ، بلکه به چند دوره مالی مربوط می شود . این گونه عملیات در حساب های مخلوط یا مختلط ثبت می گردد. مرحله هفتم : تهیه صورت های مالی از مهم ترین صورت های مالی که در موسسات اعم از تولیدی یا غیر تولیدی ، انتفاعی یا غیر انتفاعی تهیه می شود عبارت است از صورت سود وزیان ، تراز نامه و صورت گردش وجوه نقد ستده نظام حسابداری ، اطلاعات مالی است که در قالب گزارش های مدون که عمده ترین آنها صورت سود و زیان ترازنامه ست تهیه می شود . مرحله هشتم : بستن حساب های موقت منظور از بستن حساب ها ، تلخیص دوره مالی و انتقال مانده کلیه حساب های موقت ( یعنی حساب های منعکس در صورت عملکرد سود و زیان ) و حساب برداشت از موسسات خدما تی به حساب سرمایه است . حساب های موقت حساب هایی هستند که مانده آنها از یک دوره مالی به یک دوره مالی بعد انتقال نمی یابد و فقط برای محاسبه سود یا زیان ویژه که نشان دهنده عملکرد موسسه است و به تبع آن منجر به افزایش و کاهش سرمایه یا حقوق صاحبان سهام در یک دوره مالی می شود نگهداری می گردد. مرحله نهم : تهیه تر از اختتامی آخرین مرحله از چرخه عمل حسابداری ، تهیه تر اختتامی است . تراز اختتامی نه تنها عملیات مربوط به بستن حساب های موقت را کنترل می نماید بلکه مانده حساب های دائمی کهدر تراز نامه پایان دوره مالی انعکاس می یابد را نشان می دهند . بنابراین تراز اختتامی را به تعبیری می توان آخرین تراز آزمایشی در چرخه عمل حسابداری تلقی نمود که تنها فهرستی از حساب های دائمی یعنی حساب های دارایی ، بدهی وسرمایه است . مراحل نه گانه در هر دوره مالی تا زمان که موسسه تداوم فعالیت دارد ، تکرار می شود . که من حیث المحمع چرخه عمل حسابداری تعریف شده است . اما فراهم آوری اطلاعات مالی و اقتصادی به منظو رتصمیم گیری اشخاص ذیغلاقه و ذینفع نیاز به محاسبه توان مالی و توان سود آوری موسسه دارد . این امر مهم با تجزیه و تحلیل و تفسیر نتایج حاصله از صورت های مالی تحقق می یابد . موضوع حسابداری که همان تهیه و تدارک اطلاعات مالی جهت تصمیم گیری است با انجام مراحل نه گانه چرخه عمل حسابداری و تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از گزارش های مالی تحقق می یابد . بخش دوم : حسابداری مالی و دفترداری بانک قسمت حقوق و دستمزد قسمت حقوق و دستمزد شامل دو قسمت حقوق و دستمزد شاغلین و حقوق و دستمزد بازنشستگان می باشد که این دایره نیز یک رئیس دارد و کار هر قسمت توسط افراد مسئول آن انجام میشود. هر فرد پس از استخدام شدن در بانک یک حکم کارگزینی از طرف قسمت کارگزینی برای او صادر میشود و این حکم به قسمت حقوق و دستمزد می آید و در این قسمت ثبت میشود. در این سازمان سیستم حقوق و دستمزد کامپیوتر میباشد که با وارد کردن اطلاعات مربوط به هر فرد شامل حقوق و مزایا و کسورات قانونی و سایر کسورات می باشد و لیست این افراد در درون سیستم تکمیل میشود که کارکنان قسمت حقوق و دستمزد لیست حقوق و دستمزد افراد شاغل در هر قسمت را همراه با فیش حقوق آنها که از سیستم گرفته شده است به امور بانکها برای صدور چک حقوق دستمزد ارسال میشود و بعد به قسمتهای مربوط ارسال میشود اقلامی که معمولا در لیست حقوق و دستمزد می آید شامل حقوق مبنا ، افزایش سنواتی ، فوق العاده شغل ،فوق العاده سختی ، حق اولاد ، حق عئله بندی ، نوبت کاری و … می باشد که کسورات قانونی و کسورات از بابت دریافت وام و سایر تسهیلات نیز می باشد . در بعضی مواقع که کارمندی بازنشسته . باز خرید یا اخراج میشود باید فورا پرونده او را بررسی کرده و نحوه ارائه حقوق یا قطع حقوق او را پیگیری کرده تا از لیست حقوق و دستمزد مربوطه خارج شود . برای محاسبه لیست حقوق و دستمزد موارد زیر باید رعایت شود: حق ماموریت ، حق جذب ، حق خواروبار ، حق همر و حق اولاد که سالانه به موسسات ابلاغ میشود لازم و ضروری است که حق همسر و حق بن طبق قانون سال 83 به ترتیب 80000 و 40000 ریال میباشد . برای محاسبه حق اولاد شرایطی مثل داشتن 720 روز سابقه بیمه و در شرکتهای بازرگانی حداکثر 2 و موسسات دولتی حداکثر 3 اولاد . رعایت شود و نحوه محاسبه آن به صورت زیر می باشد تعداد فرزندان * 3 * حقوق روزانه = 30 / حقوق ماهیانه اداره کار و برای محاسبه حقوق روزانه کارکنان و حقوق ساعتی به روش زیر عمل میوشد : 384048036195000حقوق ساعتی = حقوق روزانه = 30 / حقوق ماهیانه 33 /7 مبنا برای ماهانه 30 روز میباشد و بعدا در تعداد روز کارکرد ضرب میشود . وظایف کلی حقوق و دستمزد به شرح زیر می باشد ک ثبت وارد کردن اقلام و مشخصات پرسنلی کارکنان وارد کردن کلیه مبالغ با کدهای مربوطه در پرونده عملکرد مالی حقوق و دستمزد وارد کردن کسورات ، وامها ، تنبیه نقدی و جریمه قطع یا فعال کردن پرونده حقوق شاغلین گرفتن لیست . عملکردهای اقساط و بدهی های شاغلین گرفتن فیش حقوقی قسمت اموال قسمت اموال که در راستای تهیه قسمتهای امور مالی کار میکند و وظیفه آن حراست و حفاظت از دارئیها و اجناس سازمان میباشد زیر نظر اقتصاد و دارایی و خزانه می باشد . معمولا اموالی که در یک سازمان خریداری میشود یا مستقیما توسط شهرستانهای تابعه یا قسمتهای مختلف در این سازمان مورد استفاده قرار میگیرد که مستقیما به اموالب آورده میشود و بعد از کد خوردن و الصاق بر چسب بر روی آن به تحویل گیرنده آن داده میشود و از او امضا گرفته میشود و اگر امواب خریداری شده فعلا مورد نیاز نباشد به انبار برده میشود و وقتی که مورد نیاز باشد و از انبار خارج شود باید بر روی آنها بر چسب الصاق شود تا کد گذاری آن مشخص باشد و همه این فعالیتها توسط جمعدار اموال ثبت و ضبط میشود تا در موقع لازم از آن استفاده شود . در مورد اموال یک نکته ضروری است و آن اینکه اموال پاینی تر از 100000 ریال جز اموال مصرفی در حکم مصرفی می باشد و این اموال کد نمی خورند و اموال بالای 100000 ریال اموال مصرفی هستند . همچنین جهت مشخص شدن اموال موجودی دستگاه مربوطه ، ارائه فرم رسید به خزانه (معاونت محترم هزینه و رئیس خزانه معین فارس ) لازم است . در مورد خروج کالا از شرکت یا قسمت مربوطه به دو صورت موقع و دائم می باشد که خروج موقت بایت تعمیرات می باشد که باید برگ خروج مال که یک نسخه جهت بایگانی در سابقه مال جهت پیگیری در صورت تاخیر در عودت مال میباشد صادر شود و در موقع ورود کالا باید توسط نگهبانی برگ ورود کالا صادر شود و خروج دائم کالا که معمولا برای فروش یا انتقال به سازمان دیگر می باشد به ترتیب زیر عمل میشود . درخواست کالا توسط تحویل گیرنده موافقت رئیس دستگاه صدور فرم (19) و سند انتقال و تحویل و سند انتقال ارائه فرم (19 ) به معاونت محترم هزینه و و رئیس خزانه معین فارس جهت حذف مال از موجودی دستگاه مربوطه . کایه کارها و مدارکی که در رابطه با اموال خریداری شده و اسناد انتقال می باشد توسط رابط با خزانه به خزانه برده می شود. شامل صندوق و دستمزد می باشد. د: واحد بودجه : که ایجاد اکمان شناخت از فرایند تحصیل منابع و نحوه تخصیص و استفاده بهینه از آن در قالب اعداد و ارقام با یک سری اهداف کلی که در قسمت هایی تدوین شده . بودجه ها به عنوان ابزار سنجش و وسیله بحث اعمال کنترل های لازم که در کلیه زمینه ها مغایرت نموده است . همانطور که بر آورد گردید اداره کل تربیت بدنی دارای حسابداری وسیعی می باشد . ابتدا یا حسابداری مالی این شرکت آشنا می باشد . قبل از شرح حسابداری مالی توصیفی مختصر دو مورد تنخواه لازم است . به دلیل سهولت در کار و جاوگیری از افزایش حجم اسناد و گردش بی رویه حساب ها ، معمولا مبلغی تنخواه گردان در اختیار اداراتی که نیاز آنها از قبل مشخص شده قرار می گیرد و عمده فعالیت های اداره از این طریق صورت می گیرد . با توجه به نوع خرید و گردش ریالی آن درسال مالی مبلغ تنخواه گردان برآورده شده است . بعد از اینکه تنخواه گردان حدود 70% از مبلغ تنخواه را جهت مصارف خرج نمود نسبت به ارسال مدارک به امور مالی اقدام می نماید . انواع تنخواه ها تنخواه خرید تنخواه صندوق تنخواه مدیر شیفت تنخواه خرید رستوران دربتدا مسئول رسیدگی به اسناد موظف است که این اسناد را با یکدیگر مطابقت دهد و در واقع این اسناد و مدارک را ترمیم کند که به این ترتیب که ابتدا قیمت کل هز یک از اجناس خریداری شده در صورتحساب تنخواه گردان را با قیمت کل در فاکتور فروش هریک از اجنس مطابقت می دهیم سپس تعداد یا مقدار اجنس ، در این صورتحساب را با تعداد و مقدار اجناس ر فرم های رسید درسافت کالا مطابقت می دهیم و تطابق آنها را با یک علامت تیک در کنار هر یک ازاعداد از فرم های صورت حساب تنخواه گردان و فرم های رسید دریافت کالا مشخص می کنیم . اگر تعداد یا مقدار کمتر یا بیشتر بود این اختلاف را برروی هریک از فرم های مشخص می کنیم . انواع پراخت ها : پرداخت نقدی پرداخت غیر نقدی نحوه کنترل و رسیدگی تنخواه خرید طبق فرم شماره 1و 2 و 3و 4 برای مثال یک صورتحساب تنخواه گردان ه قیمت امور مالی فرستاده می شود ،در این صورتحساب شرح اجناس خریداری شده به همراه قیمت هر کالا و موارد ملزوم دیگر درج گردیده است . همانطور که گفته شد این صورتحساب به همراه برگ درخواست پرداخت که برروی این برگ است . نحوه رسیدگی و کنترل تنخواه مدیر شیفت : به طور مثال یک صورت حساب تنخواه گردان به همراه برگ درخواست پرداخت و فاکتور های فروش هر یک از موارد خریداری شده و هزینه های صورت گرفته به قسمت امور مالی صادر می شود . در این صورت حساب هزینه های ضروری در هر شیفت پرداخت گردیده است . هزینه های صورت گرفته در صورت حساب تنخواه به شرح زیر است : خرید قطعات ضروری و تعمیرات ضروری هزینه های پرسنلی درشیفت مثل هزینه های درمانی ، هزینه خوراکی ، هزینه پذیرائی و هزینه ایاب و ذهاب بعد از تطابق اسناد با یکدیگر به پرداخت این تنخواه اقدام می شود و چون سقف تنخواه مدیر شیفت کمتر از 2000000 ریال می باشد مبلغی به عنوان تنخواه به صندوق داده می شود . به صورت نقد پرداخت گردد. طریقه ثبت در سند حسابداری دریافت بابت مخارج تنخواه گردان 1262000 هزینه تهیه صبحانه جهت کارکنان 317000 هزینه تهیه میوه جهت کارکنان 213000 هزینه تیه ناهار جهت کارکنان 517000 هزینه تهیه شیرینی جهت کارکنان 215000 پرداخت از عمل تنخواه 1388200 کارت دارایی ثابت کارت دارایی ثابت به عنوان شناسنامه دارایی ثابت تلقی می شود . در این کارت شماره دارایی به طور کلی شامل مشخصات مالی و ردیف درج می گردد .پهارده رقم اطلاعات مربوط به شماره های دارای جزئی از شماره شناسایی آن نبرده بلکه به عنوان مشخصات دارایی ثابت تلقی می گردد. سند زدن : به دلیل این که دیگر از سیستم دستی حسابداری استفاده نمی شود و اسناد را در دفاتر ثبت نمی کنیم باید آنها را در کامپیوتر ثبت کنیم . پس از ممیزی باید مدارک را سند بزنیم . طریقه سند زدن به این صورت است که وارد نرم افزار حسابداری می شویم و در قسمت کارخانه سال مورد نظر را انتخاب می کنیم بر روی فعالیت می رویم و بر روی آن کلیک می کنیم و شماره فعالیت جدید را می نویسیم و در قسمت تاریخ فعالیت تاریخ را وارد می کنیم و در شرح فعالیت صورت جلسه ها و قراردادها را که ازهر کدام چند برگ وجود دارد را می نویسیم و در قسمت وجه می نویسیم که در وجه چه کسی یا چه فروشگاهی .... است . اگر مربوط به صورت وضعیت باشد در قسمت صورت وضعیت فعلی مبلغ ناخالص کارکرد تا پایان این صورت وضعیت و در صورت وضعیت قبلی مبلغ ناخالص کارکرد تا پایان صورت وضعیت قبلی را می نویسم و سپس تایید را می زنیم و از آن خارج می شویم و روی فعالیتی که ایجاد کردیم می رویم و از نوار ابزار جزئیات فعالیت را انتخاب می کنیم و پنجره بند فعالیت جدید باز می شود و در قسمت کل ردیف اعتباری را به مسئول اعتبارات بر روی برگ درخواست نوشته است را می نویسیم و مبلغ با توجه به برگ صورت جلسه وارد می کند بعد بدهکار یا بستانکار بودن آن را مشخص و تایید می کنیم . و بعد فعالیت شماره 2 باز می شود که اگر بخواهیم ازموجودی بانک کم کنیم درقسمت کل موجودی بانک را انتخاب وشماره حساب و بانک مورد نظر را انتخاب می کنیم و قیمت را مشخص و بستانکار را انتخاب می کنیم و تایید می زنیم . و سپس به قسمت جزئیات فعالیت رفته و Print را انتخاب می کنیم و پس از بررسی یهای لازم دوباره print را می زنیم و تعداد صفحاتی که می خواهیم مشخص و سپس ok را می زنیم . هر صورت وضعیت یا تنخواه گردان و یا غیره ابتدا باید توسط حسابدار بررسی شود و در صورت نبود اشکال توسط مسئول اعتبارات ردیف اعتباری آن دربرگه درخواست زده می شود و سپس سند آن زده می شود و کسی که اسناد را تنظیم می کند باید آن را امضاء کند و بعد از آن توسط دایره ممیزی کنترل می شود و در صورت نداشتن هیچ مشکلی به مسئول صدور چک برای چک کشیدن داده می شود و بعد از آن به دفتر شهردار برده می شود که امضاء شود و بعد از آن اسناد و مدارک را اسکن و مدرک می کنیم . تنظیم اسناد هزینه یک فرد به عنوان تنخواه گردان (کارپرداز ) مبلغی را به عنوان تنخواه گردان در خواست میکند و از واحدهای مختلف درخواست خرید به کارپرداز اعلام میشود و درخواست کننده ، درخواست خرید پس از امضا رئیس واحد یا بخش آن را به قسمت کارپردازی ارائه میکند و واحد کارپردازی پس از آگاه شدن از تامین اعتبار هزینه مورد نظر از طریق تنخواه گردان اقدام به خرید یا انجام هزینه میکند و در این زمان این دایزه بایستی فاکتور قابل قبول فرم دار که دارای صورتحساب . تاریخ . مهر و امضا فروشنده ، آدرس و کد اقتصادی میباشد را ارائه کند و دایره کارپردازی پس از جمع آوری فاکتورهای قابل قبول و سند هزینه بر روی درخواست گذاشته و بعد از آن حواله را که به عنوان یک سند محسوب میشود به دایره مدیریت مابلی ارائه میکند . لازم به توضیحخ است که سند هزینه و حواله بایستی بوسیله امضاء مجاز کامل گردد . پس از وصول سند ، بر گ درخواست پرداخت بر روی آن گذاشته میشود ، تامین اعتبار میگردد و چک مربوطه در وجه ذینفع کشیده میشود و در نهایت پس از مراحل رسیدگی و کامل شدن سند هزینه به تنظیم حساب تحویل داده میشود تا ثبت آن زده شده و کامل گردد و بایگانی شود . نحوه تنظیم اسناد و هزینه به شرح بندهای زیر می باشد : دارای تاریخ باشد اسناد هزینه باید به تفکیک منابع بودجه ای و مشخصات طرح و پروژه و برنامه و فصول تنظیم شود . امضاء تنظیم کننده و یا حسابدار و امضاء مسئول قسمت و یا اداره و یا معاونت و امضاء دریافت کننده وجه و یا تنخواه گیرنده و امضاء مقام مجاز با ذکر مشخصات کامل امضاء کننده در ذیل سند هزینه ضروری است . نوشتن جمع کل عددی و حروفی اسناد هزینه ضروری است. در هر پرداخت سند هزینه ، برگ حواله همراه با ذکر مشخصات کامل طرح و پروژه یا برنامه و فصول هزینه بر روی حواله و مهر دایره اعتبار ضروری است . درخواست خرید ، برگ های استعلام ، مجوزه ، فاکتور و رسید انبار یا صورت مجلس تحویل کالا و یا کار برگ ترانزیت کالا و فیشهای واریزی کسورات قانونی مانند مالیات ، بیمه و .. باید ضمیمه سند هزینه مربوط باشد . شهرستانهای تابعه باید ماهیانه اسناد هزینه قطعی خود را همراه باشد از نامه ای که به تفکیک منابع بودجه ای تهیه شده و وام و درآمدهای وصولی و برگ تنظیم نماینده اسناد هزینه به دایره ممیزی مدیریت امور مالی سازمان تحویل و رسید دریافت نمایند . در یک سند هزینه اگر برگ درخواست یا درخواست وجه نداشت به معنی تسویه تنخواه گردان یا پیش پرداخت یا علی الحساب میباشد و در صورت داشتن برگ درخواست وجه در حکم پرداخت قطعی به تنخواه گردان بگیر یا پیمانکار یا شرکت خواهد بود. در بعضی مواقع که خرید از شهر دیگری انجام میشود وقتی که پیش پرداخت به شهر مذکور ارسال میشود و وقتی که فاکتور اصل ارسال شد ملاک قرار میگیرد . نحوه کار قسمت رسیدگی اسناد کار قسمت رسیدگی اسناد ممیزی کردن اسناد هزینه و فاکتورهای ارسال برای سازمان است تا از درست بودن و در جای درست هزینه شدن این مبالغ و کامل بودن مدارک هزینه اطمینان حاصل شود . هزینه دوایر اعتبارات جاری و سرمایه ای وقتی اقدام به تامین اعتبار و پرداخت مبالغ هزینه میکنند که انجام هزینه و کامل بودن مدارک و شواهد هزینه از طرف این قسمت تائید شود .در این قسمت ممیزین برای هزینه استانی و شهرستانی و برای هر قسمت در بخش جاری و سرمایه ای وجود دارد که مسئولیت رسیدگی به این اسناد را بر عهده دارند .یک تنخواه بگیر یا پیمانکار ، سند هزینه را که به قسمت ممیزی میآورد و قسمت ممیزی رسیدگی میکند که سند شامل موارد زیر بوده و همه موارد از لحاظ شرایط و ارقام صحیح باشد. فاکتور برگ تحویل و تحول (با امضاء تحویل دهنده یا خریدار- تحویل گیرنده – مدیر مربوطه ) در صورتی که به انبار رفته باشد رسید انبار لازم است . سند هزینه (کل فاکتورها در این سند می اید ) برگ درخواست وجه ( برگ پرداخت وجه ) حواله بعد از حواله که تنخواه بگیر یا پیمانکار را ارائه کرد قسمت رسیدگی اسناد به صحت و سقم آن با توجه به فصول جاری و عمرانی بپردازد و آن را کنترل و تائید کند . از موارد مهم از رسیدگی به اسناد ، بررسی فاکتورهای ضمیمه می باشد و باید توجه کرد بیشتری به این فاکتورها داشت و کامل و صحیح بودن آنها را کاملا مورد بررسی قرار داد که با توجه به آئین نامه رسیدگی به اسناد شرایط عمومی فاکتورها به شرح زیر می باشد : کلیه فاکتورها بایستی دارای تاریخ ، شرح کامل کالای خریداری شده ، مقدار یا تعداد کالای خریداری شده و بهای هر واحد کالای خریداری شده و آدرس فروشنه و امضاء فروشنده ، خریدار و مهر فروشنده بر روی فاکتور جمع عددی و حروفی فاکتور بدون هیچ گونه خط خوردگی در هر قسمت از فاکتور و در صورت خط خوردگی و تصحیح اشتباه باید فاکتور مجددا به امضاء و مهر فروشنده رسد در بالای فاکتور باید مشخصات کامل خریدار ذکر شده باشد در صورتی که بعضی از فروشندگان دارای فاکتور رسمی نمیباشد باید کالای خریداری شده یا هزینه انجام شده بر روی فاکتور یا صورتحسابی که شرایط بند یک را داشته باشد نوشت و توسط فروشنده امضا گردد . فاکتور در صورتی که سه ماه از تاریخ آن گذشته باشد باید علت تاخیر بیان شود و در صورتی که یکسال از تاریخ آن گذشته باشد یا علت آن کتبا بیان شده تا با تشخیص امور مای سازمان در مورد آن تصمیم گیری شود . ثبت و صدرو سند حسابداری فاکتورهای هزینه و فیشها و حواله های پرداختی برای هزینه پس از انجام ممیزی برای امور بانکها ارسال و پس از صدور چک آن و یا رسید هزینه برای ثبت به قمست ثبت صدور سند حسابداری ارسال میشود . در سیستم حسابداری شرکت عمران و توسعه فارس مسئول ثبت اسناد برای ثبت کردن با وارد کردن کدهای حسابهای مربوطه و مشخص کردن نوع رسید هزینه (حواله – چک – فیش ) و با نوشتن شرح مربوطه در قسمت سند حسابدرای و صدرو سند . ثبت حسابها به طور خود کار در سند حسابداری زده مشود و شماره اسناد به طور اتوماتیک زده میشود . برای اسناد حسابداری نوشتن شماره سند ، تاریخ ، کد و .. شماره و فصل را باید ثبت کرد تا اقلامی که درسند حسابداری جای میگیرد کامل باشد .حسابهای موجود در سند حسابداری شامل یک حساب میباشد که این که شاملب سه قسمت میباشد . که سه رقم اول آن کد حساب میباشد و سه رقم دوم آن کد حساب معین میباشد و سه رقم سوم که حساب تفضیلی میباشد که حساب تفصیلی نشان دهنده این است که حساب مورد نظر تحت چه فصل و چه ماده ای میباشد.برای ثبت حسابها به این صورت است که حسابهای درآمدی یا هزینه ای به طور جداگانه ثبت زده میشود و ابتدار حسابهای بدهکار را ثبت زده و سپس سر جمع حسابهای بدهکار یک عنوان در ستون بستانکار ثبت زده میشود و سند حسابداری ذخیره میشود و گزینه انصراف را زده و سپس با گزینه سند جدید زمینه را برای ثبت سند جدید آماده میکنیم . سند در سیستم حسابداری معمولا دو نوع میباشد که یکی سند موقت میباشد و دیگری سند دائم . سند موقت سندی است که ما میتوانیم سند ایجاد شده را ویرایش و تصحیح کنیم یعنی در صورتی که اشتباهی رخ داده باشد ما میتوانیم آن را ویرایش کنیم و هر وقت که بخواهیم میتوانیم از این سند پرینت گرفته و امضاء تنظیم کننده ، تامین اعتبار کننده ، رئیس ادراه و در نهایت رئیس امور مالی سازمان برسد . سند دائم سندی است که نتوان هیچ گونه تغییری در آن داد و معمولا در آخر سال محل سند موقت را دائم میکنند . برای آشنایی بیشتر یک نمونه سند حسابداری جاری و یک نمونه سند حسابداری سرمایه ای در صفحات بعد ارائه شده است . بررسی تطبیقی مشکلات اجرایی سیستم حسابداری ارزی بانک صادرات ایران با بانک ملت در سطح بین‌المللی و متناسب با شرایط اقتصادی در هر کشور، ارز و مبادلات آن به جزئی لاینفک از عملیات بانکها تبدیل شده است. به علت پیچیدگی مسایل اقتصادی و نیاز مدیران موسسات مالی مانند بانکها به اطلاعات به هنگام و صحیح، گردآوری و ارائه این اطلاعات از وظایف سیستم حسابداری است. اهمیت نگهداری، بروز رسانی و ارائه اطلاعات مالی ارزی هنگامی بارزتر می‌گردد که نوسانات نرخ ارز در سطح بین المللی، دارایی‌ها و بدهی‌های بانکها را تحت تاثیر جدی قرار داده و سیستم حسابداری ارزی نیز از این تغییرات متاثر می‌گردد. سیستم حسابداری ارزی بانکها از طریق بهینه سازی عملیات و ارایه به موقع اطلاعات متنوع در رابطه با عملیات ارزی و تهیه گزارشات مختلف نیازهای اطلاعاتی مدیران را برآورده می‌سازد. اخذ تصمیمات صحیح توسط مدیران با توجه به اطلاعات مالی ارائه شده می‌تواند سودآوری بانک را افزایش دهد، چنانچه بانکی نتواند معاملات ارزی را مدیریت کند، فرصت‌های متعددی را از دست داده و فعالیت آن محدود خواهد شد، از طرف دیگر چنانچه سیستم حسابداری ارزی فاقد اقلام باز بوده و در ارایه خدمات به مشتریان و ارائه اطلاعات مالی به مدیران از کارائی لازم برخوردار باشد کمک شایانی به سودآوری بانک خواهد نمود. در این خصوص اغلب بانکها در ارتباطات مالی با یکدیگر از سیستم‌های پیشرفته حسابداری و بانکی در عملیات ارزی خود استفاده می کنند. رشد و توسعه تجارت بین الملل در چند دهه گذشته و تغییرات شرایط بازرگانی بین المللی سبب گردیده تا نقش بانکها در زنجیره اقتصاد جهانی شکل ساده خود را از دست داده و پیچیدگی‌هایی خاص پیدا کند. به علت پیچیدگی مسایل اقتصادی و نیاز موسسات مالی مانند بانکها به اطلاعات به هنگام


دسته‌بندی نشده

سایت ما حاوی حجم عظیمی از مقالات دانشگاهی است . فقط بخشی از آن در این صفحه درج شده شما می توانید از گزینه جستجو متن های دیگری از این موضوع را ببینید 

کلمه کلیدی را وارد کنید :

دسته بندی: دسته‌بندی نشده

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دسته‌بندی نشده

3 (1261)

ابتذال فراگیر درد این نسل را باید درک کرد راه درمان اساسی این است که اول ما درد این نسل را بشناسیم‏‌‏ ، درد عقلی و فکری، دردی که نشانه بیداری است یعنی آن چیزی ادامه مطلب…

دسته‌بندی نشده

3 (1249)

تعریف روانشناسی: عنوان کتاب حاضر، نویسنده را موظف می‎دارد که «روان‎شناسی» را، بدواً به صورت هر چه ساده توضیح و تشریح نماید. و سپس از «محیط اداری» تعریف به دست دهد. چه، شرط مبادله‌صحیح اطلاعات ادامه مطلب…

دسته‌بندی نشده

3 (1250)

تعریف روانشناسی: عنوان کتاب حاضر، نویسنده را موظف می‎دارد که «روان‎شناسی» را، بدواً به صورت هر چه ساده توضیح و تشریح نماید. و سپس از «محیط اداری» تعریف به دست دهد. چه، شرط مبادله‌صحیح اطلاعات ادامه مطلب…

background