–  مزیت های تجارت الکترونیکی

  • رشد تجارت ، فروش ، درآمد و سرمایه گذاری افزایش می یابد .
  • انعقاد قرار دادهای چند جانبه تجاری ، صنعتی و اقتصادی سهل تر می شود
  • استفاده از تجارت الکترونیکی می تواند کشور را تا حد زیادی از قراردادهای دو جانبه[1] بی نیاز و امکان انقعاد قراردادهای چند جانبه[2] را فراهم کند . این امر ، علاوه بر این که پایداری و ثبات خاصی را به قراردادها و موافقت نامه های منعقد شده می بخشد ، موجب کاهش هزینه ها و مخارج زایدی خواهد شد که در قراردادهای دوجانبه با تک تک کشورهای جهان ، صرف می شود .
  • استفاده از تجارت الکترونیکی زمینه را برای شناسایی صحیح و واقعی مزیت های نسبی فراهــم می آورد . ایران در شمار کشورهای دارای منابع و ذخایر فراوان و کم نظیر است . ذخایر عظیم نفت و گاز و معادن فولاد ، روی ، مس ، آلومینیوم ، و اراضی وسیع و حاصلخیز ، سواحل طولانی ، مناطق دریایی سرشار از آبزیان ، ظرفیت های بالقوه ی گردشگری ، نیروی انسانی ارزان و بسیاری دیگر از این قبیل ، نعمت هایی هستند که در کشور ما وجود دارند . شناخت صحیح آن ها براساس مزیت های موجود در هرکدام و اولویت پرداختن به آن ها می تواند اقتصاد کشور را به سوی رونق و رشد همه جانبه رهنمون شود .
  • تجارت الکترونیکی پس از مشخص کردن مزیت نسبی کشور موجب می شود ، سرمایه گذاران خارجی با رغبت بیشتری در کشور ما سرمایه گذاری کنند.
  • استفاده از تجارت الکترونیکی ، فضای مناسبی را برای گسترش روابط اقتصادی با دیگر کشورها به وجود می آورد و به تدریج ، زمینه ی گسترش مناسبات سیاسی را فراهم می سازد ، روابطی که شاید به دلیل پیوندهای بازرگانی ، به شکلی عقلایی تر و اصولی تر برقرار شوند ، زیرا منافع اقتصادی کشورها ایجــــاب می کند ، به لحاظ سیاسی نیز روابط نزدیک تر ، صمیمانه تر و برابر تر را با یکدیگر آغاز کنند
  • سطح رفاه زندگی مردم ارتقا می یابد
  • فرصت های تجاری جدیدی برای صنایع و بنگاه های بازرگانی ، در اثر رفع تبعیضات و تحصیل امتیازات تجاری حاصل از مذاکرات بین دولت ها ، به وجود می آید .
  • فرصت های جدید شغلی ( کارآفرینی نسل جوان در دراز مدت ) افزایش می یابد
  • استفاده از تجارت الکترونیکی ، به افزایش بهره گیری از منابع و تسریع رشد اقتصادی و توسعه ی پایدار منجر خواهد شد .
  • نوآوری در محصول ، از دیگر مزایای مهم تجارت الکترونیکی و به معنی ایجاد و یا تحصیل روش های نوین در ارائه محصولات و خدمات جدید است که قبلاً با روش های سنتی امکان پذیر نبوده است .
  • امنیت دسترسی به بازارهای صادراتی ، به سبب تثبیت تعرفه ها ، افزایش قابل ملاحظه ای پیدا می کند .
  • افزایش تضمین بازارها و ثبات دسترسی به آن ها ، به سبب به کارگیری قواعد یک شکل در تمامی کشورهای عضو سازمان های جهانی افزایش می یابد.
  • امکان ارائه محصولات و خدمات در سطح جهان فراهم می شود .
  • از اتلاف وقت و کاهش ترددهای بی مورد جلوگیری به عمل می آید .
  • به منابع انرژی و محیط زیست کمک می شود
  • هزینه های سربار و ایجاد رقابت در سطح بین اللملی کاهش می یابد .
  • دسترسی سریع به اطلاعات میسر می شود
  • تجارت الکترونیکی زمینه ی از بین بردن فعالیت های واسطه گری از طریق تماس مستقیم بین عرضه کنندگان با مشتریان و استفاده از زیر ساخت های عمومی و دسترسی سریع به مشتریان نهایی را فراهم می آورد
  • واسطه ها حذف می شوند
  • از هزینه های تبلیغات کالا به ویژه در سطح بین اللملی کاسته می شود .
  • ورود به بازارهای فرامنطقه ای در راستای نیل به بازاریابی جهانی ممکن می شود .
  • تجارت الکترونیکی می تواند ، از طریق تماس مستقیم ، ارائه خدمات فنی و تعامل با مشتریان ، ارتقای سطح تولیدات را شدت بخشد. ( جمال خانی خزنی ،1386)
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   رضایت مشتری و رابطه آن با وفاداری

[1].Bilateralism

Multilateralism.[2]

دسته‌ها: آموزشی