فرآیند تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی

یافته‌های پژوهشی در ارتقای کیفیت زندگی بشر و توسعه سطح رفاه جامعه و تحولات اقتصادی و اجتماعی بین‌المللی نقش به سزایی ایفا می‌کنند اما این یافته‌ها تا زمانی که جنبه کاربردی پیدا نکنند و به بازارعرضه نشوند یا در دسترس متقاضیان قرار نگیرند از اهمیت لازم برخوردار نخواهند بود و هزینه‌های تحقیق را جبران نخواهند کرد. سهیم کردن پژوهشگران در دستاوردهای ناشی از تجاری شدن پژوهش‌های آنان یکی از عوامل موثر در توسعه امر پژوهش در کشورهای توسعه یافته است.

هر سال بالغ بر 1000 میلیارد دلار در دنیا صرف تحقیق و توسعه می‌شود که این رقم حدود 2 درصد  تولید ناخالص داخلی دنیا را تشکیل می‌دهد و در برخی از کشورهای توسعه‌یافته این رقم از 4 درصد نیز بالغ می‌شود. به طور کلی واحدهای تولیدی صنعتی یا مراکز تجاری در صورتی حاضرند بودجه‌های هنگفتی برای تحقیق صرف کنند یا در اختیار دانشگاه‌ها و انستیتوهای پژوهشی قرار دهند که یافته‌های پژوهشی قابلیت افزایش حجم تولید وسود را داشته باشند. تجارت جهانی در دو دهه اخیر و رسیدن آن به مرز 31 تریلیون دلار عمدتاً ناشی از تجاری شدن دستاوردهای پژوهشی است. محققان به طور مستمر تلاش می‌کنند که کالاهای جدیدی ابداع و به بازار عرضه کنند که مشابه آن‌ها قبلاً وجود نداشته باشد یا از ویژگی‌های نوینی برخوردار باشند. از آنجا که در دنیای کالاها به سبب تحولات سریع تکنولوژیکی چرخه حیات بسیار کوتاه است، پژوهشگران امروزه سعی می‌کنند کاربردهای متنوع از طریق همگرایی تکنولوژیکی متعددی برای هر یک از کالا ایجاد کنند و میزان تقاضا و دوره ماندگاری آن را در بازار افزایش دهند. برای روشن شدن موضوع یادآور می‌شویم هنگامی که موبایل اختراع و به بازار عرضه شد صرفاً ابزاری برای مکالمه بدون استفاده از سیم در هر زمان و مکان بود که تنها افراد متحول جامعه قدرت خرید آن را داشتند اما امروزه نسل سوم و چهارم تلفن‌های همراه به صدها نیاز بشر پاسخ می‌دهند. به نجات کوهنوردانی کمک می‌کنند که در زیر توده‌های بهمن گرفتارشده‌اند، به دارنده آن نقش دستگاه الکتروکاردیوگرام را ایفا می‌کنند،یا با ارسال اس ام اس به او هشدار می‌دهند که دارای فشارخون غیرعادی است یا پزشکان اورژانس را از وضع و موقعیت مکانی اومطلع می‌کنند حتی اسباب سرگرمی کودکان یا نوجوانانی را فراهم می‌نمایند که نمی‌دانند چگونه از اوقات خود بهره‌برداری کنند. بدین ترتیب یافته‌های پژوهشی کالایی را که دارای تقاضای محدود و چرخه حیات کوتاهی بود به محصولی تبدیل می‌کنند که 2 میلیارد تقاضا برای آن ایجاد شده است. نگاهی به ترکیب صادرات تعدادی از کشورهای دنیا – به ویژه کشورهای صنعتی و نو صنعتی – نشان می‌دهد که بیش از 30 تا 40 درصد اقلام صادراتی آن‌ها را فرآورده‌هایی تشکیل می‌دهد که حاصل تجاری شدن یافته‌های پژوهشی هستند. در بین این اقلام می‌توان به انواع رایانه، تجهیزات و دستگاه‌های نوین مخابراتی دستگاه‌های پردازش اطلاعات، واحدهای ذخیره مرکزی دیجیتالی ،انواع ماهواره، رادار، محصولات صنایع هوا فضا، مواد جدیدی که از توسعه یا ترکیب مواد تولید می‌شود مانند کابل فیبر نوری ،سلاح های پیشرفته، فرآورده‌های فناوری هسته‌ای مانند رآکتورها، دستگاه‌های جداسازی ایزوتوپها، ادوات پزشکی هسته‌ای، کارتریج های سوخت اپتیکال اسکنر[1] سلول‌های خورشیدی، نیمه‌هادی‌های حساس در برابر نور، اسکنرهای چشمی، فرآورده‌های بیوتکنولوژیکی انواع داروهای جدید، هورمون‌ها، مواد درمانی انسانی و دامی که حاصل تجاری شدن تحقیقات ژنتیک هستند. بذرهای اصلاح‌شده که منشأ ژنتیک [2]محصولات فناوری علم الحیات ندارند مانند فرآورده‌های خاص کنترل بیماری‌ها، ریشه‌کنی امراض و نظایر آن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   سیستم مدیریت ارتباط با مشتری

در این جا کوشش می‌کنیم ضمن تعریف انواع پژوهش، فرآیند تجاری شدن انواع تحقیق را بررسی نموده و رهنمودهایی برای جهت‌دهی پژوهش به سمت تجارت ارائه دهیم.

[1] OPTICAL SCANNERS

[2] LIFE SCIENCE TECHNOLOGY PRODUCTS

دسته‌ها: آموزشی